Volgens Rabobank Equity Research zijn de nieuwe Jumbo-winkels een doorslaand succes. ,,In combinatie met het herstel van C1000 (Schuitema) gaat Albert Heijn een moeilijker tijd tegemoet.” Jumbo bouwt in sneltreinvaart 175 winkels van Super de Boer om naar de eigen formule. ,,Volgens het management hebben de eerste dertig een omzetgroei van 60 tot 70 procent gerealiseerd”, aldus Rabo.
Op basis van ‘veldonderzoek’ onder 500 winkelende mensen in tien nieuwe Jumbo-winkels en tien AH’s in de buurt concludeert Rabo dat de omgebouwde winkels een omzetgroei laten zien van meer dan 30 procent. Die stijging is te danken aan hogere uitgaven door bestaande klanten en een substantiële instroom van nieuw publiek. Een derde van de omzetgroei is te danken aan klanten die voorheen bij AH shopten, aldus de bank.
Om 10.00 uur noteerde Ahold 1,2 procent lager op 9,73 euro, terwijl de AEX-index 0,4 procent steeg tot 346,65 punten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl